Børn og søvn

Søvn er livsvigtig 
Søvn giver energi, og når børn sover, producerer hjernen mere væksthormon, immunapparatet stimuleres, "hjernen rydder op" og har andre signalsubstanser end om dagen. Når vi sover, hæmmes mange af kroppens impulser, og det har stor betydning for, at vi er godt tilpas, når vi er vågne. Og det gælder både voksne og børn 
Hvis dit barn ikke får søvn nok.
Alt efter dit barns alder kan for lidt søvn resultere i irritabilitet (dit lille barn bliver "pjevset"), større børn kan få koncentrationsbesvær, dårligt humør og nedsat indlæring. Det er nødvendigt, at der er plads til middagssøvn i dagligdagen for børn, der har brug for det. Når børn sover, sker der mange væsentlige processer i deres hjerner, ligesom kroppen får den afslapning, som barnet har behov for. Uanset om det er forældre, som tror barnets nattesøvn bliver bedre af at det ikke sover – og af  andre grunde siger "Nej til middagssøvn", så er det barnets behov, der tæller.
De fleste børn i alderen 2-4 år har brug for middagssøvn
Når dit barn sover nok til middag, så vågner det glad og frisk, når middagssøvnen er ovre. Det har selvfølgelig brug for at vågne op på en stille og rolig måde. Og sædvanligvis er det klar til aktiviteter også sent på eftermiddagen, spiser aftensmad sammen med den øvrige familie, og det sover sikkert godt og roligt om natten.

Godt samarbejde med dagtilbuddet om middagssøvnen

• Hvis I som familie har andre forhåbninger end dagtilbuddet - er der noget viden om børn og søvn, som ikke helt stemmer overens med jeres ønsker? (I kan evt. se artiklerne her på sitet)
• Fortæl den pædagog, som er kontaktperson, hvordan I tolker jeres barns behov for middagssøvn - hvordan det er, når det kommer hjem - og hvilke ideer og ønsker I har
• Lav evt. en aftale om at forsøge en særlig praksis fx 1 måned for at se, hvordan det går
• Når I er parate, og begge parter ved, hvad barnet har behov for, laver I en aftale, som alle respekterer
• Aftalen justeres efter jeres barns behov.

Hvis I som familie har andre forhåbninger end dagtilbuddet - er der noget viden om børn og søvn, som ikke helt stemmer Når døgnrytmen er stabil, og dit barn er omkring 1 år, kan man snakke om middagssøvn. Først er det 2-3 lure om dagen, senere bliver det til 1 lur. Og på et tidspunkt er middagsluren ikke længere nødvendig - der er dit barn 3-5 år. Få vores tips til middagsluren.
Søvn, vaner og middagssøvn.
Regelmæssighed og rutiner, som passer til jer, er en af forudsætningerne for, at dit barn trives, er glad, har koncentrationsevne og udvikler sig. Når dit barn er omkring 1 år og frem til det er 3 år, sover det måske 1-2 lure i løbet af dagen. En formiddagslur og en eftermiddagslur. Når dit barn er 1-2 år, har det sikkert på et tidspunkt kun brug for at sove 1 gang. Et sted mellem 3 og 5 år er det parat til at slippe middagsluren helt. 
Middagssøvnen - slip lyset ind
Det er en god idé, at barnet sover i dagslys. Det betyder, at vi lader være med at trække gardinerne for, hvis det sover indendørs. Og hvis det sover ude i barnevogn,krybber så er det bedst, at lade være med at dække barnevognen til med ble, tæppe eller andre ting, der lukker lyset ude. 

 

Vigtige pointer
• System i dagenes forløb, som gentager sig hver dag, får også søvnen ind i en rytme
• Middagssøvn foregår bedst i dagslys og ikke for nedrullede gardiner eller i en afblændet barnevogn
• Det ødelægger barnets døgnrytme, hvis det vækkes fx af middagssøvnen, og du får kun et pirreligt og "ked-af-det-barn" ud af det
• Du kan forsøge at trække barnets sovetid i en bestemt retning ved gradvise forandringer

Middagssøvnen varer, til barnet vågner af sig selv
De fleste børn sover 1-3 timer, når de tager den længste middagslur. Når det vågner, skal det være udhvilet, måske lidt stille efter søvnen, men glad. Det kan være, at dit barn vågner op efter 15-20 minutter. Hvis det sker, har det sædvanligvis ikke sovet nok. Så det er godt at forsøge, om vi kan få det til at sove igen. Først prøve at gøre ingenting i håbet om, at det falder i søvn igen af sig selv. Hvis det ikke sker, eventuelt køre med barnevognen eller vugge barnet blidt, mens det ligger i vognen.
I vuggestuen bliver de mindste børns sovetider noteret ,eller hvis der er uregelmæssigheder i søvnmønstret.
Kilder: Artikel ved Sundhedsplejerske Else Guldager, Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge. Sundhedsstyrelsen 2011.Birgitte Bang, overlæge - Børneneurocentret - Børneafdelingen, Glostrup Hospital